Browse By

Category Archives: Umum

Apakah Zon Remuk?

Pernahkah anda dengar mengenai “zon remuk” atau crumple zone? Admin anggarkan mereka yang berlatar belakangkan fizik, sudah tentu pernah mendengar perkataan tu, tapi mungkin ada yang belum pernah dengar langsung dan di dalam artikel kali ini admin ingin menceritakan sikit apakah itu zon remuk. Kebiasaanya

#Kongsilah – Persediaan Sebagai Seorang Mahasiswa Jurusan Fizik

Kurang dari seminggu tarikh artikel ini dikeluarkan, setiap institusi pengajian tinggi di Malaysia akan menerima pelajar ijazah sarjana muda yang baru. Pasti ramai yang tidak sabar untuk memulakan kehidupan sebagai seorang yang bergelar mahasiswa dan juga mahasiswi. Tidak kurang juga ramai yang merasa gementar dan

Liputan Gerhana Matahari 21 Ogos 2017

Bermula pada tengah malam semalam waktu Malaysia, Amerika Syarikat telah menyaksikan fenomena  gerhana matahari penuh (total solar eclipse). Ini adalah gerhana matahari penuh yang pertama selepas 38 tahun, kali terakhir adalah pada 26 Februari 1979. Apa yang menarik juga mengenai gerhana ini adalah ianya berlaku dari

Apakah Cerapan Hilal?

Setiap kali dah nak masuk bulan Ramadan atau bulan Syawal, kita pasti akan tertunggu-tunggu pengumuman pengisytiharaan tarikh mula puasa atau raya di kaca televisyen. Contoh pengumumam macam di bawah ni. Untuk tarikh permulaan puasa sudah tentu lah masuknya 1 Ramadan kalender Hijrah kan? Manakala untuk

Ransomware: Kenali & Cara Mengatasi

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan serangan siber di dalam bentuk virus komputer ransomware yang dinamakan sebagai WannaCry. Serangan ini telah pun merebak ke hampir seluruh pelusuk dunia dan juga berjaya melumpuhkan pelbagai organisasi besar dunia sebagai contoh, FedEx. Beberapa organisasi besar lain juga telah mengehentikan operasi

Ulasan Buku: Fizik-Lah! (Oleh Zamir Mohyedin & Mohd S. Faiz)

Buku popular science yang disusun atur dengan baik tetapi tidak disemak dengan teliti.  Terlalu panjang; tidak baca (tp;tb): Bab-bab yang diperkenalkan dalam buku ini disusun atur dengan baik dan berstrategik. Tahap perbincangan adalah bersesuaian dengan kebanyakan golongan sama ada daripada latar belakang sains atau tidak, tetapi

Menterjemah Fizik

Fizik, seperti bidang-bidang sains yang lain telah sekian lama diajar dalam Bahasa Inggeris bermula daripada peringkat sekolah menengah sehinggalah ke  universiti. Melainkan anda merupakan generasi pelajar sekolah semasa dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dilaksanakan atau pun anda menamatkan pengajian tinggi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM),

Fizik & Komputer

Apabila kita bercakap mengenai fizik, agak-agak apa yang beramain di dalam fikiran anda? Admin berani jamin ramai yang akan terfikirkan formula, terbitan, eksperimen bermain dengan elektrik dan magnet. Tapi mungkin ramai yang tak sedar bahawa fizik juga ada berkait dengan komputer. Penyelidikan di dalam bidang

Mesh oleh Fiziklah!

Mesh oleh Fiziklah! Kemeja-T pertama kami kini dilancarkan! Ringkas, elegan dan komikal; kemeja-T ini direka khas untuk anda, rakan Fiziklah! Tetapi pelancaran ini tidak akan berjaya jika tidak mendapat sokongan anda kerana kami menggunakan konsep pendanaan ramai atau crowdfunding. Kami mensasarkan 80 orang pembeli dalam