Umum

Concorde: Pesawat Penumpang Supersonik

Concorde adalah sebuah pesawat penumpang supersonik hasil perjanjian kerajaan Inggeris dan Perancis. Ia merupakan pesawat penumpang komersial yang paling laju di dunia. Pesawat Concorde berkelajuan 2180 km/j atau pun Mach 2.04, dua kali lebih laju daripada kelajuan bunyi dan kapasiti bagi pesawat ini adalah antara 90 hingga 120 orang penumpang. Hanya 20 buah pesawat Concorde sahaja yang dihasilkan di dunia yang kebanyakannya didominasi dan digunakan oleh syarikat penerbangan British Airways dan Air France. Penerbangan supersonik pertama pesawat Concorde adalah pada 1 Oktober 1969 dan memasuki penerbangan komersial pertama pada 21 Januari 1976.

Concorde British Airways

Untuk membandingkan betapa lajunya pesawat Concorde dengan pesawat penumpang subsonic yang biasa seperti Boeing 747 dan juga Airbus A380, pesawat Concorde hanya mengambil masa selama 3 jam 30 minit untuk perjalanan dari London ke New York berbanding lapan jam jika menggunakan pesawat penumpang komersial biasa. Kelajuan pesawat penumpang yang biasa saya dan anda semua gunakan ialah dalam lingkungan 850 km/j berbanding 2180 km/j bagi pesawat Concorde.

Pada 25 Julai 2000, sebuah penerbangan Air France Flight 4590 yang dijadualkan membuat penerbangan antarabangsa dari lapangan terbang Charles De Gaulle, Paris ke lapangan terbang antarabangsa John F. Kennedy di New York, Amerika Syarikat terhempas setelah beberapa minit berlepas. Pesawat yang membawa 100 penumpang dan 9 krew penerbangan terhempas dan melanggar bangunan hotel di sekitar kawasan Gonesse, Perancis; membunuh kesemua penumpang dan krew kapal termasuk empat orang di dalam bangunan tersebut.

https://www.thinkreliability.com/case_studies/crash-of-the-concorde/

 

Concorde Air France
Penerbangan Air France 4590 yang terbakar semasa berlepas.

Sejak daripada peristiwa hitam itu, semua pesawat Concorde dihentikan perkhidmatannya serta merta pada 24 Oktober 2003. Kini, pesawat Concorde hanya tinggal kenangan dan dijadikan bahan pameran di muzium sekitar Eropah. Jika anda mahu melihat sendiri pesawat Concorde, anda boleh melawatnya di Lapangan Terbang Antarabangsa London Heathrow di England dan beberapa kawasan di United Kingdom. Saya sendiri berpengalaman melihat pesawat tersebut ketika mendarat di lapangan terbang di Heathrow London.

Di sini, saya ingin memberikan beberapa fakta menarik mengenai pesawat penumpang supersonik Concorde:

  • Concorde masih memegang rekod sebagai pesawat penumpang terpantas melintasi Atlantik. Penerbangan dari New York ke London hanya mengambil masa selama 2 jam 52 minit 59 saat.
  • Concorde boleh terbang pada ketinggian 60 ribu kaki, dua kali lebih tinggi daripada pesawat komersial biasa.
  • Concorde dicat dengan warna putih khas untuk mengawal perubahan suhu dan menghilangkan haba yang terhasil daripada penerbangan supersonik.
  • Pesawat ini mengandungi kapasiti minyak sebanyak 119500 liter bahan api dan membakar sebanyak 25629 liter bahan api sejam.
  • Setiap penerbangan Concorde membawa sembilan orang kru; dua orang juruterbang, seorang jurutera penerbangan dan enam orang kru kabin.

Artikel sumbangan:

Muhammad Safwan bin Zaini | Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Major Fizik | Universiti Putra Malaysia | [email protected]

Artikel Berkait

Anda juga mungkin meminati
Close
Back to top button